Menyentuh isu
kepenggunaan, masih ramai lagi dalam kalangan rakyat Malaysia yang masih kabur
apa maksud kepenggunaan itu sendiri. Kepincangan pendapat mengenai perkara ini
telah lama berlaku. Hal ini terjadi mungkin disebabkan oleh para pengguna itu
sendiri yang tidak mahu mengambil tahu ataupun masih kurang pendedahan mengenai
perkara ini. Istilah kepenggunaan merangkumi hak hak pengguna yang melindungi
para pengguna sesuatu produk itu daripada ditipu oleh para peniaga.
Bagi
meningkatkan tahap kesedaran masyarakat mengenai hak pengguna, kerajaan giat
menjayakan kempen mengenai perkara tersebut. Sebagai contoh, iklan khidmat
masyarakat mula mewarnai media cetak dan juga media elektronik. Ini merupakan
medium utama bagi menyampaikan mesej yang cuba disampaikan kepada pengguna. Ia
menjadi titik tolak dalam menyedarkan pengguna bahawa hak mereka sebagai
pengguna sentiasa dipelihara.
Isu ini kian
hebat diperdebatkan bukan sahaja di bahagian masyarakat setempat malah
merangkumi pihak pihak tertentu dalam institusi kerajaan. Sebagai contoh, pada
tahun 2008, kenaikan harga minyak di mana para pengguna tersentak mengenai
kenaikan harga ron 975 dan ron 97 yang begitu mendadak sehingga memberi impak
yang besar dalam kehidupan seharian mereka. Kenaikan ini bukan sahaja
menjejaskan golongan berpendapatan rendah malah sedikit sebanyak juga memberi
kesan kepada golongan sederhana.
Apabila harga minyak petrol naik, purata pengguna akan turut
merasai kesan teori domino ke atas harga barang keperluan harian dan
perkhidmatan. Sejak kebelakangan ini, kenaikan harga barang keperluan termasuk
petrol seolah-olah menjadi perkara biasa namun, ia membebankan kepada golongan
berpendapatan rendah dan sederhana.
Pemilik
kenderaan yang membayar RM1.85/liter untuk RON95 dan RM2.10/liter bagi RON97 sejak
beberapa bulan yang lau, kini mereka perlu membayar RM1.90 untuk RON 95 dan RM2.50 bagi RON97.
Ramai pemilik kenderaan tidak begitu gemar petrol RON95 yang diberi subsidi
tinggi, berikutan ia menjejaskan prestasi kenderaan sedangkan penggunaan RON97
meningkatkan perbelanjaan bulanan.
Apabila harga
minyak melambung di pasaran dunia, ini secara tidak langsung memberi kesan pada
harga barang runcit di pasaran Malaysia. Peningkatan harga barang runcit ini
turut mengakibatkan golongan berpendapatan rendah dan sederhana terjejas.
Golongan tersebut merasa beban dengan kenaikan harga barang tersebut kerana
dengan taraf hidup yang makin tinggi, ini mungkin menyukarkan bagi mereka untuk
menjalani kehidupan seperti biasa.
Antara
situasi lain yang berlaku di Malaysia ialah mengenai kenaikan harga minyak
masak pada waktu waktu tertentu. Hal ini jelas dapat dilihat pada musim
perayaan di mana harga minyak masak dijual dua hingga tiga kali ganda tinggi
daripada harga yang ditetapkan oleh kerajaan. Perkara ini sama sekali telah
menyalahi hak kepenggunaan di Malaysia. Minyak masak merupakan salah satu
barang kawalan di Malaysia. Dari sudut undang undang, kenaikan harga yang
melebihi harga siling secara terang terangan telah menjadi satu kesalahan.
Antara barangan
runcit lain yang turut sama menghadapi situasi yang sama adalah gula. Gula juga merupakan antara
barangan runcit yang sering menghadapi kenaikan harga yang mendadak disebabkan
beberapa faktor. Antaranya ialah kes penyeludupan ke sempadan negara dan kes
penyembunyian stok gula bagi memastikan gula itu dapat dijual pada kadar yang
tinggi.
Pengguna
seharusnya memahami peranan badan badan tertentu yang melindungi hak mereka.
Sekiranya berlaku perkara sedemikian, sepatutnya pengguna mengambil langkah yang
terbaik iaitu melaporkan penjualan barang barang kawalan pada harga yang tinggi
kepada pihak berwajib. Namun situasi masyarakat yang merelakan diri mereka
menjadi mangsa keadaan menyebabkan masalah ini menemui jalan buntu.
Antara akta yang telah diwujudkan
oleh pihak kerajaan bagi melindungi hak pengguna adalah Akta Pelindungan Pengguna1999, satu akta untuk mengadakan peruntukan bagi
pelindungan pengguna, penubuhan Majlis Penasihat Pengguna Negara dan Tribunal
Tuntutan
Pengguna, dan
bagi perkara perkara yang berkaitan dengannya. Undang undang ini sama
sekali telah meliputi hak kepenggunaan secara keseluruhannya.
Adalah menjadi satu tanggungjawab kepada rakyat Malaysia untuk
memanfaatkan undang undang ini agar setiap episod duka yang melanda proses jual
beli di Malaysia menemui titik noktah. Namun berbanding tahun tahun
kebelakangan ini, tahap kesedaran masyarakat mengenai kepentingan dan hak
mereka kian ketara secara berperingkat. Usaha yang dijalankan oleh pihak
kerajaan kian menampakkan hasil dan impak yang positif.
Antara contoh
kes yang mendapat pembelaan dari sudut undang undang ialah plaintif yang
diwakili oleh En. Siput Amin Ahmad dan defenden yang diwakili oleh Digital
Infotech. En. Siput
Amin mendakwa pihak Digital Infotech telah merosakkan komputer riba yang
dihantarnya ke kedai itu pada 5 April yang lalu dan turut mendakwa bahawa
Digital Infotech cuba menipu dirinya dengan memberikan pelbagai alasan untuk
tidak membayar ganti rugi di atas kerosakan berlaku.
Walau bagaimanapun, Digital Infotech yang diwakili pekerjanya iaitu Mohammad, memberikan keterangan balas bahawa pihak Digital Infotech menyedari kesalahan mereka dan bertanggungjawab membuat ganti rugi dengan menyediakan tiga pilihan tawaran kepada Siput Amin sebagai ganti rugi terhadap kerosakan komputer riba tersebut tetapi ditolak.
Tawaran pertama adalah, Digital Infotech akan membayar ganti rugi sebanyak RM 250. Manakala tawaran kedua pula adalah Digital menjual sebuah komputer riba terpakai kepada Siput Amin dengan harga yang murah dengan bayaran RM 400. Tawaran terakhir adalah, Siput Amin terpaksa menunggu alat ganti komputer riba itu dalam tempoh yang lama sebelum dapat dibaiki.
Presiden Mahkamah TTPM Labuan Reihana Abd Razak, telah menangguhkan perbicaraan selama 10 minit bagi memberi laluan kepada Mohammad dan En. Siput Amin berbincang bagi mencari jalan penyelesaian. Dalam perbincangan 10 minit itu, En. Siput Amin telah mengambil tawaran kedua iaitu menerima komputer riba terpakai dengan bayaran RM 400.
Walau bagaimanapun, Digital Infotech yang diwakili pekerjanya iaitu Mohammad, memberikan keterangan balas bahawa pihak Digital Infotech menyedari kesalahan mereka dan bertanggungjawab membuat ganti rugi dengan menyediakan tiga pilihan tawaran kepada Siput Amin sebagai ganti rugi terhadap kerosakan komputer riba tersebut tetapi ditolak.
Tawaran pertama adalah, Digital Infotech akan membayar ganti rugi sebanyak RM 250. Manakala tawaran kedua pula adalah Digital menjual sebuah komputer riba terpakai kepada Siput Amin dengan harga yang murah dengan bayaran RM 400. Tawaran terakhir adalah, Siput Amin terpaksa menunggu alat ganti komputer riba itu dalam tempoh yang lama sebelum dapat dibaiki.
Presiden Mahkamah TTPM Labuan Reihana Abd Razak, telah menangguhkan perbicaraan selama 10 minit bagi memberi laluan kepada Mohammad dan En. Siput Amin berbincang bagi mencari jalan penyelesaian. Dalam perbincangan 10 minit itu, En. Siput Amin telah mengambil tawaran kedua iaitu menerima komputer riba terpakai dengan bayaran RM 400.
Apabila dirujuk kepada fakta kes
tersebut, ternyata hak kepenggunaan di Malaysia mempunyai tempat dari sudut
perundangan. Seharusnya rakyat Malaysia harus peka dengan perkara tersebut.
Berbanding dengan negara negara lain terutamanya di benua eropah, tahap
kesedaran rakyat Malaysia masih di tahap yang rendah. Sekiranya semua pihak
sama ada badan badan bukan kerajaan, badan kerajaan dan rakyat Malaysia sendiri
berganding bahu mengatasi masalah ini, isu isu seperti kenaikan harga barang
yang melampau, penipuan dalam urusan jual beli dan sebagainya dapat diatasi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan